Hållbarhetspolicy
Vi strävar efter att skapa en hållbar verksamhet
På People Experience strävar vi efter att skapa en hållbar verksamhet som aktivt bidrar till ett hållbart samhälle i linje med Agenda 2030. Vi ser vikten av att vara en långsiktig samarbetspartner för våra medarbetare, våra kunder och leverantörer och arbetar ständigt för ett jämlikt samhälle och en hållbar planet.
Vi inser att vår verksamhet påverkar samhället, miljön och ekonomin, och vi strävar efter att minimera vår negativa påverkan samtidigt som vi främjar positiva förändringar. Denna hållbarhetspolicy beskriver våra åtaganden och strategier för att säkerställa en hållbar utveckling. Denna hållbarhetspolicy definierar vårt förhållningssätt till ansvarsfullt företagande och vårt självklara mål att vara en klimatsmart verksamhet. Vi har sedan starten 2017 jobbat med hållbara rekryterings- och konsultprocesser men nöjer oss inte där. Vi vill skapa en långsiktig och hållbar utveckling ur fler aspekter och har valt ut tre huvudområden från FN:s globala mål för hållbar utveckling.
• Social hållbarhet
• Klimatsmart verksamhet
• Ekonomisk hållbarhet
Policyn sätter ramarna för hur People Experience agerar både vid kortsiktiga, operativa beslut och vid långsiktig strategisk utveckling. Hållbarhetsarbetet är en integrerad och naturlig del av verksamheten. Vårt mål är att företagande ska vara en positiv kraft – genom konkreta handlingar och ställningstaganden. Vår hållbarhetspolicy ska vägleda oss i alla beslut som fattas, både i vardagen och på strategisk nivå, i linje med uppsatta mål.
Social hållbarhet
People Experience fick sitt namn utifrån grundtanken att upplevelsen alltid ska vara i centrum. För oss innebär det att oavsett vem du är eller vart du kommer ifrån så ska alla behandlas lika. Vi respekterar allas lika rättigheter och värde och erbjuder alltid en rättvis och icke diskriminerande arbetsmiljö som vi följer upp kontinuerligt. För oss är det en självklarhet att kompetens, jämställdhet och välmående står i huvudfokus i våra rekryteringsprocesser och i vår vardag. Vi har en stark tradition av att hjälpa våra kunder bygga framgångsrika organisationer av medarbetare med olika perspektiv, egenskaper och bakgrunder. Detta rimmar också med våra större långsiktiga mål att kunna bidra till ett jämställt och välmående samhälle.
För att uppnå detta lägger vi stort fokus på tät uppföljning, att bedriva ett ledarskap som främjar psykologisk trygghet, arbetsmiljön, men också att genomföra event inom ämnet för att dela våra kunskaper med omvärlden både i och utanför vår organisation. Vi tror att utveckling och ständiga förbättringar är nödvändigt för att kunna ligga i framkant och vi har därför implementerat de områden som rör social hållbarhet i våra dagliga processer.
Klimatsmart verksamhet
People Experience arbetar aktivt för att ha minimal miljö- och klimatpåverkan genom tydliga ställningstaganden och handlingsplaner. Vi har kommit långt i vår målsättning att bli en klimatsmart verksamhet.
För att uppnå dessa mål har vi bland annat ett antal policys som styr mot målet vilket inkluderar bland annat att vi inte skriver ut papper, vi åker kommunalt och tänker efter angående vårt resande, vi har en hybrid arbetsmodell, vi har tydliga inköpspolicys och har uteslutande digitaliserade processer samt sparsam energiförbrukning.
Vi har också valt att ha vårt kontor på ett av Convendums co working space vilket gör våra utsläpp minimala. Convendum som bolag tar stort eget ansvar i deras miljöpåverkan och ni kan läsa deras miljöpolicy här:
https://convendum.se/sv/miljopolicy/
Ekonomisk Hållbarhet
Ansvarsfullt företagande ska alltid utgöra grunden för beslut som fattas inom bolaget. God affärsetik, marknadsmässiga löner, lyhördhet och kontinuerliga dialoger är en självklarhet för oss.
Vårt ekonomiska ansvar betyder för oss att vi ska vara en hållbar och långsiktig arbetsgivare och leverantör inom rekryterings- och konsulttjänster, med en tydlig målsättning om stabil tillväxt och genomtänkta finansiella beslut. Vi vill bidra till det globala målet om hållbar ekonomisk tillväxt. För att uppnå detta verkar vi för anständiga arbetsvillkor för alla och vill bidra till ökad sysselsättning med ett inkluderande och långsiktigt förhållningssätt. Vi gör kontinuerliga lönekartläggningar, håller oss ständigt uppdaterade om lagförändringar och uppmuntrar alltid till dialog med syfte att respektera varje individ och ökad kundnöjdhet. Vi vill i det långa perspektivet bidra till samhällsnytta genom att ta stort ansvar i våra åtaganden, hjälpa människor ut i arbete, fokusera på att leva upp till våra intressenters krav samt ta ansvar för vår omgivning och verksamhet.
Avslutande
Avslutande ord
Genom att implementera denna hållbarhetspolicy vill People Experience bidra till en mer hållbar framtid. Vi uppmanar våra anställda, kunder och samarbetspartners att delta i denna resa och tillsammans sträva efter att göra skillnad. Vi åtar oss att regelbundet granska och uppdatera vår hållbarhetspolicy för att säkerställa att den förblir relevant och effektiv. Vi ser över våra framsteg och resultat kontinuerligt och arbetar löpande med att förbättra våra insatser.